هر آنچه باید در مورد نگهداری ظروف چینی بدانید

هر آنچه باید در مورد نگه داری ظروف چینی بدانید

_

در این مقاله بهترین روش نگه داری ظروف چینی، چینی استخوانی(بن چاینا)، ظروف طلاکاری شده(طلاکوب)، روش صحیح شستشو، چیدمان و تمیزکردن ظروف چینی و ترفندهای برق انداختن و سفیدکردن و حذف خط و خش های ظروف و بسیاری نکات و ترفندهای دیگر خانه داری آمده است. پس با ماهمراه باشید.

سرویس های چینی معمولا کالای لوکسی حساب می شوند که برای پذیرایی در مراسم رسمی استفاده می شوند و به همین دلیل باید همیشه ظاهر خوب و جذابی داشته باشند. طراحی ظرف و نقش و نگارها و درخشش سرویس های چینی می تواند چیدمان میز شما را منحصر به فرد کند اما برای زیبا و سالم ماندن این سرویس باید به شکل صحیح از آن نگهداری کنید.

چگونگی نگه داری ظروف چینی

برای جلوگیری از لکه دار شدن بیشتر، حتماً پس از استفاده، چینی خود را بلافاصله بشویید (حتی به این فکر هم نکنید که آن را یک شب در سینک بگذارید!). برای به حداقل رساندن احتمال خراشیدن از محافظ بشقاب یا دستمال کاغذی هنگام چیدن و نگهداری سرویس چینی استفاده کنید.

نگه داری ظروف چینی در برابر چای و قهوه

برای تمیز کردن لکه چای و قهوه از سفید کننده استفاده نکنید. بهتر است از محلول پراکسید هیدروژن(آب اکسیژنه) 20 درصد برای از بین بردن لکه های زرد استفاده کنید. معمولا محلول های هیدروژن پراکسید موجود در بازار معمولا 3 درصد است و لازم است محلول 20 درصد بسازید.

نگهداری ظروف چینی لب طلا(تذهیب شده)

بعضی از  ظروف چینی با لایه ضخیمی از طلای 24 عیار پوشیده شده اند تا در اثر شستشوهای مکرر و گذر زمان شسته نشده و نقش های آن از بین نرود. نگهداری ظروف چینی طلاکاری شده که از لوکس ترین انواع چینی هستند بسیار مهم است.

تمام تذهیب های این ظروف روی لعاب آن اعمال می شود و این یعنی ظرف به شدت در معرض فرسایش است. البته سرعت فرسوده شدن طلا و پلاتین به کار رفته در چینی بستگی به نوع طلاکاری دارد. ظروف طلاکاری شده مخصوصا  بهترین و بادوام ترین روش طلاکاری است اما ذرات ریز شن موجود در آب در ماشین ظرفشویی در نهایت طلاکاری را خراش می دهند.

ظرف های تزئین شده با پلاتین هم شرایط نگه داری مشابهی با ظروف طلاکاری شده دارند. این سرویس های ظرف زیبا و لوکس در عین زیبایی خاص و منحصر به فرد نیاز به مراقبت و نگه داری ویژه ای دارند.

برای پاک کردن مواد غذایی از روی این ظروف لازم است ظرف را در آب گرم(نه آب داغ) خیس کنید تا بتوانید آن را بشویید و به هیچ عنوان از شوینده های قوی و اسکاچ های سخت برای تمیز کردن این ظروف استفاده نکنید بلکه بهتر است از پودر صابون را امتحان کنید.

چینی های میناکاری شده با گل های رنگارنگ بهتر است با دست شسته شود زیرا این میناکاری ها محافظی قوی در برابر شوینده ها ندارند و استفاده مداوم از این شوینده ها می تواند به این نقوش زیبا آسیب برساند.

مراقب باشید که این ظروف سریع شسته شوند و غذا برای مدت طولانی روی آن نماند چون این کار باعث کدر شدن خطوط طلایی ظرف می شود.

و در نهایت باید این ظرف های چینی بعد از آب کشی سریعا خشک شود زیرا لک آب باعث کدر شدن طلا یا پلاتین کار شده در ظروف می شود.

محکم کشیدن قاشق و چنگال روی این ظروف می تواند باعث به جا ماندن رد و اثر و خوردگی بر روی ظروف شود همچنین بهتر است از قرار دادن این ظروف بر روی یکدیگر که باعث خراش یا ساییدگی شود خودداری کنید و بین آن ها از دستمال های لطیف استفاده کنید تا ته یک ظرف باعث آسیب به ظرف زیرین آن نشود.

و در نهایت نکته بسیار مهم در نگه داری ظروف چینی طلاکاری شده این است که به هیچ وجه آن ها را دا ماکروویو قرار ندهید زیرا طلا و پلاتین به کار رفته در این ظروف در اثر قرارگیری در دمای بالا سیاه و کدر می شود.

چیدن و نگه داری ظروف چینی

برای چیدن و نگه داری ظروف چینی در درجه اول بهتر است آن ها را تک به تک در دکور و طبقه ها بچینید اما اگر امکان این کار وجود ندارد و لازم است ظروف را روی هم قرار دهید به این نکته توجه کنید که گذاشتن و برداشتن ظروف روی هم باعث فرسایش سطح ظرف چینی شما می شود. به خصوص اگر چینی شما تذهیب شده است. این نقوش ممکن است در اثر تماس با ته ظرف دیگر به مرور خراشیده شود.

از بین بردن ترک های ظرف چینی

اگر ترک های ریز عنکبوتی روی ظرف شما بیوفتد می توانید می توانید آن را از بین ببرید برای این کار کافی است ظرف چینی را در داخل شیر گرم قرار دهید و اجازه دهید30 دقیقه بماند البته این فقط در صورتی است که ترک ها سطحی باشند. در این صورت ترک ها از بین می روند.

برای نگه داری ظروف چینی در زمان چیدمان کافی است چند لایه دستمال تاشده لطیف و تمیز را بین ظرف های قرار دهید.

ترفندهای برق انداختن و تمیزکردن ظروف چینی

در هر صورت با نگه داری صحیح و اصولی هم ممکن است بعد از مدت طولانی روی ظرف شما لکه بیوفتد یا کدر شده و درخشندگی اول خود را از دست بدهد. برای تمیزکردن ظروف چینی قدیمی به 2 فنجان آب، به 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 2 قاشق غذاخوری سرکه نیاز دارید. مواد را با هم مخلوط کنید و چینی لکه دار را برای چند ساعت خیس کنید و سپس بشویید. این کار را چند بار تکرار کنید تا چینی شما کاملا تمیز شود.

تمیزکردن ظروف چینی لک شده

در صورتی که بعد از مدتی روی ظروف شما لکه بیوفتد یا کدر شود با سه ماده اصلی می توانید به جنگ با این لکه ها بروید.

-جوش شیرین

-سرکه سفید

-پودر صابون

-هیدروژن پراکسید(آب اکسیژنه)

تمیز کردن با آب و صابون

ابتدا لکه را با آب و صابون ملایم شستشو دهید. سپس با یک دستمال لطیف و نرم، آن را پاک کنید.

تمیزکردن ظروف چینی با سرکه و جوش شیرین

  • ابتدا 3 پیمانه جوش شیرین را با 1 پیمانه آب مخلوط کنید.
  • این مخلوط را با یم اسفنج نرم یا با دست روی لکه های ظرف چینی بمالید.
  • بگذارید این مخلوط یک ساعت روی ظرف بماند.
  • ظرف را آبکشی کرده و در صورتی که همچنان لکه پاک نشده بود چند بار دیگر این کار را تکرار کنید.

تمیزکردن ظروف چینی با استفاده از سرکه

اگر لکه ها هنوز هم با اسید استیک پاک نشدند، می توانید از سرکه استفاده کنید. سرکه را روی لکه بریزید و با دستمال نرم پاک کنید. سپس با آب شستشو دهید.

لکه های خاکسری و تمیزکردن ظروف چینی

یکی دیگر از مشکلات رایج لک شدن چینی، علائم خاکستری ناشی از مالش چاقو و چنگال به ظرف است. برای از بین بردن لکه ها به آرامی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و ظرف ها را در این محلول قرار داده و سپس با آب بشویید.

برای استفاده از هر کدام از مواد و محلول هایی که ذکر شد ابتدا محلول را روی یک قسمت کوچک از ظرف امتحان کنید اگر این محلول آسیبی به نقوش و طلاکاری ظرف نزد سپس آن را روی تمام ظرف بمالید.

ظروف های خود را در این محلول خیس کنید، بشویید و سپس با آب آب کشی کنید.

این ظروف را با دست بشویید، در ماکروفر قرار ندهید. آن ها را روی هم قرار ندهید بلکه بین آن ها دستمال لطیف قرار دهید.

بهتر است برای مدت طولانی چینی استخوانی را در آب خیس نکنید و از شوینده های عادی و اسکاچ های نرم استفاده کنید. اجازه ندهید چای برای مدت طولاتی در لیوان های چینی بماند زیرا باعث می شود لکه چای روی آن باقی بماند.

استفاده از ماکروفر برای ظروف قدیمی و طلاکاری شده اصلا فکر خوبی نیست. اگر ظروف شما خیلی قدیمی نیست و طلاکاری روی آن انجام نشده است می توانید ظرف چینی را در ماکروفر قرار دهید اما باز هم بهتر است کمتر این کار را انجام دهید. ظروفی که امکان قرار گرفتن در ماکروفر را دارند روی بسته بندی آن ها علامت مربوط به ماکروفر آمده است.

بهتر است این ظروف با دست شسته شود اما امکان شستشوی آن در ماشین ظرفشویی وجود دارد.

توصیه می شود با دست با صابون و اسفنج در آب گرم بشویید و زیاد محکم آن را نسابید (اسکراب نکنید) توصیه های دقیق تر به نوع چینی، تزئینات آن و تا حدی به سن و قدمت آن بستگی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیرسانهارتباط با ماتماس