تفاوت آرکوپال و آیروپال(هر آنچه باید بدانید)

تفاوت آرکوپال و آیروپال(هر آنچه باید بدانید)

_

امروز قصد داریم خیلی ساده و سریع و روان تفاوت آرکوپال و آیروپال، شباهت ها و هرآنچه باید در مورد ظروف اپال، ایروپال، آرکوپال بدانید را توضیح دهیم. اینکه کدام بهتر است؟ تفاوت آرکوپال و آیروپال از نظر قیمتی در بازار چقدر است؟ و بقیه سوالات متداول شما توضیح داده شده است.

افراد زیادی با این نام ها گیچ شده اند و تفاوت آن را هنوز بسیاری از فروشندگان هم به درستی نمی دانند و صرفا ممکن است هر آنچه به ذهنشان می رسد را به شما بگویند. اگر یه جستجوی ساده در وب انجام داده باشید می بینید توضیحات شفافی از تفاوت جنس این ظروف آورده نشده است. در ادامه با ما همراه باشید تا سریع و ساده با تفاوت آرکوپال و آیروپال آشنا شوید.

در ابتدا باید با اپال یا اوپال آشنا شوید که به تمام ظروف آرکوپال و آیروپال و امثال آن مربوط است.

ظرف اوپال چیست؟

سرویس های غذاخوری انواع فراوانی دارد مانند ظروف چینی، ظروف فلزی یا استیل، ظروف پلاستیکی و ظروف کریستال و ظروف اپال یا اوپال که یکی از انواع سرویس های ظروف غذاخوری است. خانواده اپال خانواده کوچکی نیست و فرزندان زیادی دارد اما سوال اصلی این است که اصلا ظروف اپال چه خصوصیاتی دارد؟

ظروف اپال به ظروف شیشه ای معروف اند. اپال رنگ شیریِ شفافی دارد که از ترکیب شیشه(سیلیس) با چند کانی دیگر ساخته شده است. ویژگی خاص این ظروف مقاومت بسیار بالایی است که نسبت به ضربه دارد و از ظروف دیگری مانند شیشه، بلور، کریستال یا چینی و حتی چینی استخوانی بسیار مقاوم تر است و این خصوصیت در کنار سبک بودن، ظریف بودن و شفافیت و زیبایی ظروف اپال را از سایر انواع سرویس های ظرف متمایز می کند.

ویژگی دوست داشتنی دیگر ظروف اپال دوستدار محیط زیست بودن است. این ظروف به طور کامل قابلیت تجزیه و بازگشت به طبیعت را دارد. کاملا سالم و بهداشتی بوده و هیچ گونه ضرری برای سلامتی انسان ندارد اما این ظروف رویایی و منحصر به فرد از کجا آمده است؟

آرکوپال از کجا آمده است؟

اپال اولین بار در قرن 16 میلادی در ونیز تولید شد اما شهرت جهانی سرویس های اپال به شرکت آرک(ARC) در فرانسه می رسد. که با روش گریز از مرکز به تولید انبوه رسید. پودر آهک، فلدسپات، کربنات سدیم، سیلیس و …  در حرارت بالا با یکدیگر ترکیب شده و ظروف آرکوپال را تشکیل می داد. ترکیب نام شرکت آرک(ARC) و اوپال(OPAL) محصولی به نام آرکوپال(ARCOPAL) را ساخت که به کشورهای دیگر صادر شد و محبوبیت زیادی به دست آورد. همان طور که بسیاری از نام های تجاری روی محصولاتی که برای اولین بار وارد ایران شدند ماند. ظروف اوپال هم تا مدت ها در ایران به نام آرکوپال شناخته می شد.

بعد از آرکوپال ظرف اپال بعدی که وارد بازار ایران شد لومینارک بود که آن هم محصول کشور فرانسه بود و بعد از آن نیز برندهای دیگر، سرویس های اوپال خود را روانه بازار کردند که همچنان به دلیل کیفیت بالای ساخت، طراحی زیبا و مقاومت و ظرافت آن بسیار مورد توجه بود.

به مرور شرکت های ایرانی توانایی تولید ظروف اپال را به دست آوردند و محصولات خود را با نام های تجاری مختلف وارد بازار کردند. با افزایش تعداد این برندها که البته بعضی از آن ها کیفیت آرکوپال فرانسه را نیز داشت کم کم اپال ایران که شناخته شده ترین و با کیفیت ترین آن ها «آیروپال» است جایگزین رقبای خارجی شد.

پس تا اینجا احتمالا پاسخ سوال تفاوت آرکوپال و آیروپال چیه؟ را متوجه شده باشید اما لازم است دقیق تر به توضیح خصوصیات هر کدام بپردازیم تا شباهت و تفاوت های آن دقیق تر مشخص شود.

چرا آیروپال؟

همان طور که بالاتر توضیح دادیم آیروپال یکی از اولین برندهایی است که در ایران محصولات اوپال با کیفیت تولید کرده است. این ظروف از محصولات اوپال تولیدی گروه کارخانجات مقصود است که معروف ترین و باکیفیت ترین سرویس اپال در ایران بوده و با همان کیفیت آرکوپال فرانسه اما قیمتی مناسب تر وارد بازار می شود و همین امر باعث محبوبیت و شهرت آن شده است.

ایروپال که به آن آرکوپال ایرانی هم می گویند بسیار اقتصادی است و به همین دلیل می توان سرویس های آن را برای استفاده شخصی و پذیرایی از مهمان استفاده کرد.

کیفیت ظروف آیروپال به مواد اولیه آن ارتباط زیادی دارد. ماده اصلی سازنده آیروپال سیلیس با چندین ماده معدنی دیگر است که این مواد خلوص و کیفیت های مختلفی دارند. در درجه بعد کیفیت اپال به مواردی مانند کیفیت پخت در کوره و شرایط سرد شدن آن هم بستگی دارد.

بد نیست در این بخش مقایسه کوتاهی بین سرویس های آیروپال و چینی یا بن چاینا هم انجام دهیم.

تنوع طرح و رنگ ظروف آیروپال بسیار بیشتر از ظروف چینی یا سرامیک است و این یکی از مهم ترین خصوصیات آیروپال است.

توانایی قراردادن در ماکروفر، ماشین ظرفشویی و فریزر نیز از خصوصیات آیروپال است که بعضی از ظروف چینی آن را ندارد به همین دلیل سرویس آیروپال بسیار کاربردی تر از سرویس های چینی و بن چاینا است.

تفاوت آرکوپال و آیروپال چیست ؟

شاید تفاوت آرکوپال و آیروپال را بتوان این طور مطرح کرد که هر کدام از برندهای اوپال موجود در بازار چه خصوصیاتی دارد؟ کدام بهتر است و یک سرویس اپال خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

در واقع تفاوت اصلی آیروپال و آرکوپال در نام و برند تجاری آن ها است و هر دو از دسته ظروف اپال محسوب می شوند که خصوصیات بالا را دارند.

در حال حاضر نام ها و برندهای تجاری بسیار مختلفی در بازار ایران برای محصولات اپال وجود دارد. مانند آیروپال، ایروپال، آیراپال، ایراپال، آیر اپال، ایر اپال، دینو و لئون اوپال، فرانسوا و بسیاری نام های دیگر که بعضی از این ها تولید ایران و بعضی وارداتی است و شباهت های زیادی با هم دارند و حتی نام آن ها هم تفاوت زیادی با هم ندارد. بسیاری از این ظروف از نظر کیفیت تفاوت چندانی ندارند و فقط برند تجاری آن ها متفاوت است.

همان طور که قبل از این هم مطرح شد خصوصیاتی که ظروف اوپال را شاخص و محبوب کرده است. مقاومت بدنه بالا در مقابل ضربه، ظرافت و زیبایی طراحی، سفید و شفاف و سبک بودن و از همه مهم تر سالم و بی ضرر بودن برای بدن انسان و محیط زیست است و تفاوت انواع ظروف اپال موجود هم دقیقا در همین موارد است.

نمی توان در مورد کیفیت مواد اولیه، روش پخت اصولی و تست کنترل کیفیت بعضی از برندهای تجاری موجود در بازار زیاد مطمعن بود.

 به طور کلی ظروف اپال محصولات درجه 1، 2 و 3 دارد که امکان لب پر شدن، ترک برداشتن در آب سرد یا دمای بالا، پاک شدن یا کمرنگ شدن گل روی ظرف بعد از چند شستشوی ساده در بعضی از آن ها بسیار زیاد است به همین دلیل بهتر است در زمان خرید بسیار دقت کنید.

تفاوت آرکوپال و آیروپال در قیمت

اگرچه مدت ها است محصولات آرکوپال و لومینارک فرانسه به صورت گسترده وارد بازار ایران نمی شود اما در صورتی که بتوانید به آرکوپال اصل دسترسی پیدا کنید و سرویس های اپال کپی را به جای محصول اصل به شما معرفی نکنند که البته تشخیص آن کار چندان راحتی هم نیست این محصول قیمت بسیار بالایی دارد. در حال حاضر حدود قیمت هر دست 6 نفره (24 پارچه) آیروپال حدود 1 میلیون تا 1.5 میلیون تومان است در حالی که همین سرویس 6 نفره آرکوپال اصل فرانسه در سایت آمازون حدود10-15 میلیون تومان به فروش می رسد.

 با اینکه تفاوت آرکوپال و آیروپال از نظر قیمتی بسیار زیاد است اما کیفیت محصول درجه یک آیروپال مقصود با ظروف آرکوپال تفاوت چندانی ندارد.

قیمت سایر ظروف اپال در بازار بسیار متنوع است اما قیمت های بسیار پایین معمولا یا کیفیت طرح روی اپال مشکل داشته یا همه ظروف یک سرویس یکسان و قرینه نیستند یا مواد اولیه و پخت آن کیفیت بالایی ندارد.

باتوجه به قیمت مناسب اپال و مقاومت آن که باعث استفاده طولانی مدت از این ظروف می شود. بهتر است از کیفیت های بالا و درجه 1 این ظروف استفاده کنید.

تفاوت آرکوپال و آیروپال در طراحی

تفاوت آرکوپال و آیروپال در طراحی در درجه اول به شکل بدنه مربوط می شود. اشکال مختلف بدنه مثل گرد، مستطیل، پیچ، نیلوفری و ... از انواع بدنه های آیروپال است که البته تفاوت زیادی با مشابه فرانسوی خود یعنی آرکوپال ندارد اما ممکن است بعضی بدنه های ظرف مانند ظرف های 6 ضلعی یا 8 ضلعی در سرویس های آرکوپال موجود باشد که سرویس های آیروپال آن را نداشته باشند که البته این فرم های بدنه زیاد کاربردی هم نیست.

 از نظر نقوش روی ظرف یا به اصطلاح گل آن می توان گفت آرکوپال بیشتر طرح های کلاسیک داشته که البته به آن اصالت و زیبایی می دهد اما آیروپال تنوع طرح بسیار بالاتری داشته و در کنار طرح های کلاسیک و سنتی، طرح های مدرن که سلیقه نسل جدید را در هم در بر می گیرد دارد.

تفاوت آرکوپال و آیروپال در مواد اولیه

این مورد بسیار چالش برانگیز و مهم است زیرا بیشترین اهمیت را در ماندگاری و کیفیت ظرف دارد. مواد اولیه هر دو ظرف سیلیس است. آیروپال از باکیفیت ترین سیلیس موجود در ایران تهیه می شود و با سایر ترکیبات مواد معدنی وارداتی ترکیب می شود. این مواد اولیه مشابه ترکیبات به کار رفته در آرکوپال است به همین دلیل خصوصیات آیروپال و آرکوپال بسیار به یکدیگر نزدیک است. سیلیس در همه برندهای دیگر به کار رفته اما ممکن است کیفیت آن همچنین درصد سایر مواد تشکیل دهنده ظرف متفاوت باشد.

تفاوت آرکوپال و آیروپال در نگه داری

امکان شستشو در ماشین ظرفشویی و استفاده در ماکروفر از خصوصیات آیروپال و آرکوپال است و از این نظر تفاوتی بین این دو وجود ندارد اما هر دو مورد در صورتی که از خطوط طلایی یا پلاتین در طراحی آن استفاده شده باشد امکان قرارگیری در ماکروفر را ندارد همچنین با وجود اینکه امکان شستشو با ماشین ظرفشویی وجود دارد بهتر است آن ها را با دست شستشو دهید.

برای سایر برندهای موجود در بازار حتما باید توضیحات روی جعبه محصول را مطالعه نمایید زیرا ممکن است برای استفاده در ماکروفر یا ماشین ظرفشویی مناسب نباشد البته عمدتا محصولات باکیفیت جدید این قابلیت را دارند.

در این مقاله سعی شد تفاوت و شباهت های اصلی بین نام های تجاری مختلفی مثل آرکوپال، لومینارک، آیروپال و بسیاری نام های تجاری دیگری که تنوع آن ها این روز ها بسیار زیاد است و ممکن است در زمان خرید باعث سردرگمی خریدار شود را توضیح دهیم.

بیشترین اهمیت در انتخاب یک سرویس اپال یا اوپال مناسب توجه به سبک بودن، طراحی با کیفیت بدنه، نداشتن زدگی مقاومت بدنه بالا، شفاف و سفید بودن و امکان قرار گیری در ماکروفر و ماشنی ظرفشویی است که همه از خصوصیات آیروپال مقصود است.

 انتخاب فرم بدنه و گل ظرف بسته به سلیقه شماست اما خدمات پس از فروش و ضمانت از مواردی است که لازم است حتما به آن حتما توجه کنید.

به طور کلی پیشنهاد می شود در زمان خرید به کیفیت محصول، خدمات پس از فروش و انتخاب طرح مورد نظرتان به جای نام و برندهای تجاری توجه کنید.

ظروف برند آرکوپال مربوط به کارخانه آرک فرانسه است و آیروپال همان کیفیت آرکوپال است که در گروه کارخانجات مقصود تولید می شود و به آرکوپال ایرانی معروف است. سایر اسامی مشابه مربوط به برندهای تجاری مختلفی است که در بازار وجود دارد.

آیروپال 5 برابر از چینی در برابر ضربه مقاومت تر است. ظریف و زیبا است. تنوع طرح بسیار زیادی دارد. قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی و قرار گرفتن در را دارد. سفید و شفاف است. قیمت بسیار مناسبی دارد. وزن آن بسیار کم است و از همه مهم تر سازگار با محیط زیست بوده و استفاده از آن هیچ ضرری برای بدن و طبیعت ندارد.

اپال نوعی ظرف است که ماده اولیه اصلی آن سیلیس است که از این نظر شبیه شیشه است اما ترکیبات و روش پخت و فرآوری آن با شیشه متفاوت بوده و بسیار سفید و شفاف، سبک، مقاوم و با ظرافت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیرسانهارتباط با ماتماس