ترفندهای نگه داری ظروف اپال(هرآنچه لازم است بدانید)

ترفندهای نگه داری ظروف اپال(هرآنچه لازم است بدانید)

_

ظروف اپال، ایروپال، آرکوپال و تمام نام های دیگری که برای محصولاتی با پایه اپال در بازار وجود دارد مهم ترین ترفندهای تمیزکردن، شستشو ظروف و بایدها و نبایدهای نگه داری این ظروف به صورت صحیح آمده است. اگر می خواهید ظروف قدیمی خود را برق بیندازید یا تازه سرویس خود را خریده اید و می خواهید روش نگه داری ظروف را بدانید با ما همراه باشید.

ظروف اپال از مواد سازنده شیشه سکوریت ساخته می شود که بسیار در مقابل تغییرات دمایی مقاوم است. این نوع ظروف شیشه ای به نشکن بودن و دوام بالا شهرت دارند و به دلیل مقاوم بودن، تنوع در طرح و قیمت مناسب بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.

ظروف اپال که به عنوان ظروف شیشه‌ای مقاوم در برابر حرارت و شکست شناخته می‌شوند، نیازمند نگهداری صحیح هستند. چند قدم ساده برای افزایش قابل توجه عمر و ظاهر این ظروف وجود دارد. دستورالعمل های زیر از مهم ترین راهکارهای ضروری برای نگه داری سرویس اپال است که برای افزایش کیفیت و طول عمر بالا تر ظروف لازم است حتما رعایت شود.

باید های نگه داری ظروف اپال

راه های درست شستشوظروف

برای نگه داری ظروف بهتر است، آن را فقط با آب گرم و صابون ملایم بشویید و از ابزارهای نرم مانند اسفنج یا دستمال استفاده کنید و در نهایت بلافاصله آن را خشک کنید. این مورد برای نگه داری ظروفی که از پلاتین یا طلا در طراحی آن ها استفاده شده اهمیت بیشتری دارد.

 

اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید. ماشین ظرفشویی خود را به طور مرتب سرویس کنید تا از تناسب بین آب و مواد شوینده مطمعن باشید. این کار نیز با جلوگیری از  ترک خوردن به نگه داری ظروف شما کمک می کند.

البته توصیه می شود برای نگه داری بهتر از ظروف اپال، آیروپال یا آرکوپال کمتر از ماشین ظرف شویی استفاده شود. به طور کلی مواد شوینده قوی، مواد سفید کننده و استفاده مداوم از ماشین ظرفشویی به خصوص در ظروفی که طلا و پلاتین در طراحی آن ها استفاده شده باعث پاک یا کدر شدن طرح ها می شود.

 بهترین و مناسب ترین نوع اپال از نظر طرح استفاده شده روی آن ظروف سفید ساده است. شستشو ظروف سفید بسیار راحت­تر است و برای نگه داری ظروف با مشکلی مواجه نمی شوید زیرا کیفیت آن ها در صورتی که شوک دمایی بالایی نداشته باشند کاملا حفظ می شود. علاوه بر این در صورت شکستن و ناقص شدن سرویس یا نیاز به خرید سرویس دیگر به راحتی می توان سرویس مشابه آن را پیدا کرد. 

توصیه می شود در زمان خرید حتما به نگه داری ظروف، شرایط دمایی و شستشو ظروف دقت کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

نگه داری ظروف به صورت جداگانه

سعی کنید سرویس خود را جدا از سایر وسایل آشپزخانه نگه دارید. اگر امکانش باشد، از محفظه‌های مناسب برای این ظروف استفاده کنید تا از خطر شکستن یا خراشیده شدن آنها جلوگیری شود حتی بهتر است ظروف آیروپال را از ظروف بلور و چینی نیز جدا نگه داری کنید.

بهتر است در هنگام چیدن ظروف بین آن ها پارچه لطیف یا برگه کاغذ قرار دهید تا با هم تماس مستقیم نداشته باشند.

اجازه دهید پس از شستشو ظرف در دمای اتاق خنک شده و قبل از قرار دادن مجدد در سرویس کاملا خشک شود.

استفاده از دمای معقول

ظروف اپال مقاومت دمایی بالایی دارند اما لازم است هنگام استفاده از این ظروف در ماکروویو، دمای معقولی را انتخاب کنید. دماهای بالا باعث شکستن یا ترک خوردن ظرف می شود اما قرار دادن ظروف در دمای سرد مثل یخچال، فریزر و آب سرد هیچ ایرادی ندارد.

 

توجه به راهنمایی‌های تولید کننده

همیشه به راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های تولید کننده ظروف اپال توجه کنید. ممکن است شرکت تولید کننده دستورالعمل‌های خاصی برای استفاده و نگهداری از ظرف های داشته باشد که لازم است آن ها را رعایت کنید.

نبایدهای  نگه داری از اپال

استفاده از لوازم خشن

 هنگام تمیز کردن یا شستشو ظروف از لوازم غیرخشن استفاده کنید. ابزارهای تیز یا سخت می‌توانند باعث خراشیدگی و آسیب به سطح ظروف شوند.

در شستشو ظروف به هیچ عنوان از آب سرد استفاده نکنید؛ زیرا باعث ترک خوردن ظرف شما می شود بلکه اسفنج های مناسب برای تمیز کردن و خشک گردن ظروف را به کار بگیرید.

ظروف کثیف را سریعا بشویید و آن ها را مدت طولانی در سینک قرار ندهید زیرا باعث لکه دار شدن ظروف می شود.

حمل و نقل ناامن ظروف

 با وجود اینکه این ظروف به شکستن حساس هستند. سعی کنید آنها را از ضربه‌های شدید محافظت کنید همچنین، در زمان نقل و انتقال از محلی به محل دیگر، به دقت عمل کنید و از جعبه‌ها یا کیسه‌های محافظ استفاده کنید و ظروف را به آرامی در ماشین ظرف شویی یا سینک قرار دهید.

قرار دادن کوهی از ظرف روی هم

ظرف ها را تا ارتفاع بیش از 30 سانتی متر روی هم قرار ندهید. قرار دادن ظرف ها بدون لایه محافظ هم باعث سایش ظروف روی هم می شود همچنین این کار باعث می شود وزن زیادی روی ظرف های زیرین وارد شده و احتمال شکستن آن را افزایش دهد.

ریختن نامرتب ظروف

برای نگه داری بهتر ظروف را نامرتب و به هم ریخته در سینک یا سبد ظرف قرار ندهید. این کار باعث خش افتادن روی ظروف می شود.

استفاده در شرایط خاص

 استفاده از این ظروف در شرایط خاصی مانند فشار بالا یا تغییرات شدید دمایی خودداری کنید. این شرایط ممکن است باعث آسیب یا شکستن ظروف شوند.

تغییر حرارت ناگهانی(شوک دمایی )

باوجود اینکه این ظروف مقاومت بالایی دارند و قابلیت قرار گیری در ماکروویو و فریزر را دارند اما ترجیحا از قرار دادن این ظروف در معرض تغییر حرارت ناگهانی و شدید اجتناب کنید مانند قرار دادن آنها در فریزر یا قرار دادن آنها در آب سرد بعد از استفاده در حالت گرم. این تغییرات ممکن است باعث تنش حرارتی و در نهایت ترک خوردن ظرف شما شود.

همیشه اجازه دهید ظروف داغ کمی خنک شده و به دمای محیط برسد سپس آن ها را در آب سرد یا فریزر قرار دهید. یا برعکس وقتی ظرفی را به تازگی از یخچال خارج کردید در معرض حرارت قرار ندهید.

تمیز کردن ظروف اپال (ترفندهای خانه داری)

اگر قصد دارید ظروف قدیمی خود را برق بیندارید و جلوه و جلای اولیه آن را برگردانید ترفندهای زیر را دنبال کنید.

برق انداختن با سرکه و جوش شیرین

برای تمیزکردن این ظروف که کثیف شده، لکه قدیمی دارد یا درخشش قبل خود را از دست داده است می توانید از محلول سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.

به این منظور لازم است سینک را با آب گرم پرکرده، یک لیوان سرکه را به آن اضافه کرده و ظرف خود را به آرامی درون سینک ظرف شویی قرار دهید. اجازه دهید ظروف حدود یک ساعت درمحلول آب و سرکه بماند و پس از آن ظرف ها را خارج کرده و آب کشی کنید.

اگر لکه ها قدیمی و مقاوم باشند و با این ترفند به صورت کامل پاک نشوند می توانید جوش شیرین را درون ظرف ریخته و با کمی آب آن را خمیر کنید و به کمک اسفنج روی محل لک شده بمالید و کمی به آن زمان دهید تا لکه مورد نظر در جوش شیرین حل شود سپس ظرف را آب کشی کنید.

پاک کردن لکه نمک و سرکه سفید

یکی از راحت ترین و مفید ترین ترفندها برای تمیز کردن ظروف استفاده از سرکه سفید و نمک است. برای تمیز کردن ظروف با این روش کمی نمک را درون یک ظرف کوچک ریخته و سرکه سفید را به آن اضافه کنید تا جایی که به حالت خمیری در بیاید.

حالا با یک اسفنج ترکیب سرکه و نمک را به محل لکه های روی ظرف بمالید و کمی منتظر بمانید تا محلول اثر کند و در نهایت ظرف را آب کشی کنید.

تمیز کردن ظروف با مواد سفیدکننده

برای این کار باید سینک را با آب ولرم پر کنید. برای یک سینک آب حدود 1 پیمانه(در محلول سفیدکننده) را اضافه کنید و ظروف را در این محلول قرار داده و اجازه دهید یک ساعت بماند سپس ظرف ها را از آب خارج کرده و آب کشی کنید.

نکته بسیار مهم در این خصوص این است که به هیچ عنوان نباید مواد سفید کننده روی ظرف بماند بلکه باید حتما آن ها را با یک دستمال لطیف کاملا خشک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیرسانهارتباط با ماتماس