دربــــاره
گروه کارخانجات
مقصـود

مجتمع تولیدی چینی مقصود با مشارکت شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران و اتحادیه کارکنان دولت (اسکاد) با ظرفیت اسمی سالانه 3000 تن در سال 1371 افتتاح گردید و در حال حاضر با اجرای طرح های  توسعه ای و افزایش بهره ‌وری دارای ظرفیت تولید 6000 تن در سال می باشد و موفق به کسب افتخاراتی از جمله اولین دریافت کننده پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صنعت چینی مظروف برای اولین بار در ایران شده است.

نگاه توسعه محور مرحوم غلامرضا ایمانی بزرگ مرد و معمار گروه کارخانجات مقصود موجب شده است که در طول حیات کاری پرثمر خویش به تنوع توسعه این مجتمع بپردازد و آن را به گروه کارخانجات مقصود تبدیل نماید.

شایان ذکر است نوع مشارکت این مجموعه صنعتی مصداق عینی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد که در آن هر سه بخش خصوصی، دولتی و تعاونی ایفای نقش داشته اند.

در حال حاضر گروه کارخانجات مقصود  با 20 شرکت و موسسه زیر مجموعه شامل 19 شرکت و یک موسسه آموزشی (دانشگاه علمی کاربردی مقصود) و با ساختار 10 واحد اصلی سازمانی در حال فعالیت می باشد.

 شرکت های این گروه شامل مجتمع تولیدی چینی مقصود، سپیده جام توس، گل نقش توس، آذین قالب جام، سفید فوم مقصود، قاشق چنگال درسا، فرزام بسپار مقصود، چینی سارگل شرق، سپیده جام ساینا، سیلیس جام صدرا، کانیار مقصود جام، عصر شیرین مقصود، شانلی جامه مقصود، مقصود سازان، نقش مقصود شرق، بهداشت مقصود، گل آذین مقصود، مقصود کاوان شرق، سور افراز، تعاونی مصرف مقصود سازان مشهد و دانشگاه علمی کاربردی مقصود بوده که از این تعداد در حال حاضر 15 شرکت (با دانشگاه علمی کاربردی مقصود) فعال و 5 شرکت غیر فعال می باشد.

گروه کارخانجات مقصود توانسته با پشتوانه 30 سال فعالیت موثر و موفق خود در حال حاضر برای 3000 نفر به صورت مستقیم و 10000 نفر به صورت غیر مستقیم (از معدن تا سفره مشتری) اشتغال ایجاد نماید.

از مهمترین برنامه و اقدامات گروه کارخانجات مقصود حفظ کرامت و سلامت سرمایه های انسانی خودش می باشد که هر سال وضعیت سلامتی آنان با انجام آزمایشات ادواری کنترل می شود. همچنین توزیع بسته های معیشتی به نیروها به صورت ماهانه و حمایت از ازدواج جوانان و ازدواج فرزندان کارکنان و تحصیلات تکمیلی آنان، ایجاد و اِعمال نظام رتبه بندی مشاغل، دعوت به بازگشت به کار نیروهایی که در گذشته از گروه جدا شده بودند نیز از جمله حمایت ها و اقدامات گروه کارخانجات مقصود از سرمایه های انسانی خود می باشد.

صادرات کالا نیز همیشه جزو مهمترین برنامه ها و افق‌های دید گروه کارخانجات مقصود بوده است به گونه ای که همیشه محصولات با توجه به استانداردهای روز جهان و ایران تولید می شده اند و هر زمانی که مشتریان از سایر کشور ها قصد خرید داشتند گروه کارخانجات مقصود توانسته است نیاز آنان را برطرف نماید. تقریبا از اواسط دهه 80 با تغییر در سیاست های فروش جهت بازاریابی و بازار سازی برای خارج از مرز های ایران، توانست روند صادرات خود را به صورت یکپارچه در بیاورد و از آن پس به صورت منظم صادرات محصولات خود را انجام دهد تا جایی که در سالهای 1395 و 1396 به عنوان صادر کننده نمونه در زمینه محصولات چینی و اوپال شناخته شود. از مهمترین مقصد های صادارات گروه کارخانجات مقصود می توان صادرات به آفریقا، آمریکای جنوبی، استرلیا، روسیه و آسیای مرکزی اشاره کرد.

متاسفانه گروه کارخانجات مقصود معمار و بنیانگذار خود را در سال 1399 به علت بیماری از دست داد و فوت مرحوم غلامرضا ایمانی فقدانی بزرگ برای خانواده مقصود بود اما با برگزاری مجمع عمومی سهامداران در سال 1399 با اکثریت آراء جناب آقای مهدی ایمانی فرزند مرحوم ایمانی به عنوان ریاست هیات مدیره گروه کارخانجات مقصود انتخاب شدند و از آن پس ایشان رهبری خانواده مقصود را به عهده دارند.

افتخارات مقصود

_

بزرگ مرد گروه کارخانجات مقصود

_

مرحوم غلامرضا ایمانیمرحوم غلامرضا ایمانی، معمار و بنیانگذار و توسعه پرداز گروه کارخانجات مقصود در سال 1333 در شهر مشهد متولد شد. وی که از نوجوانی به کارهای تولیدی و صنعتی علاقه مند بود در سن 22 سالگی اولین تجربه خود را در زمینه تولید با راه اندازی خط تولید پروفیل آلومینیوم در سال 1355 در تهران کسب کرد.

هم‌ زمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی و شروع نظام مقدس جمهوری اسلامی، با مشاهده خروج بسیاری از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان از ایران و نیاز کشور به تولید و اشتغال، احساس وظیفه ملی نموده و در ذهن خود طرح‌ها صنعتی و تولیدی متعددی را ترسیم نمود، مدل کسب و کار و سند اجرایی هر یک را تنظیم نمود که حاصل آن‌ها گروه کارخانجات چینی مقصود می باشد.

آقای رضا ایمانی پس از راه اندازی موفق یک مجتمع تولید ظروف چینی در مشهد در دهه 60 شمسی و واگذاری سهام آن، تصمیم به تأسیس و راه‌اندازی مجتمع تولیدی چینی مقصود براساس استانداردها و تکنولوژی روز دنیا و خارج از چهار چوب آن روزهای تولید چینی در ایران گرفت و در سال 1371 و با اشتغال به‌کار ۱۸۰ نفر و ظرفیت تولید ۳۰۰۰ تن ظروف چینی در سال، برای اولین بار در خاورمیانه از روش پرس ایزواستاتیک در تولید ظروف چینی استفاده نمود.

مرحوم غلامرضا ایمانی در راه توسعه صنعت چینی و سرامیک، و ایجاد اشتغال از هیچ کوششی دریغ نکرد و با تحمل رنج و سختی های فراوان به خصوص در اواخر عمر با وجود بیماری مزمن از جان و مال خود برای رسیدن به این مقصود لحظه‌ای درنگ نکرد.

وی در طول عمر با برکت خود لحظه‌ای از تلاش دست نکشید و در طول دوران زندگی و کاری خود همیشه پیش از  نیروها در محل کار حضور داشته و پس از آنها کارخانه را ترک می نمود. همچنین پیوسته سعی در کسب اطلاعات کامل و جامع در رابطه با موضوعات حیطه کاری داشته و  در جلسات تخصصی ضمن استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان گروه، خود نیز مانند آنان کارشناسی و حرفه‌ای عمل می‌نمود

اکنون گروه کارخانجات مقصود با توسعه طرح های 25 ساله آقای ایمانی در زمینه‌ی تولید ظروف چینی، ظروف اوپال، سرویس‌های غذاخوری چینی استخوانی (بن چاینا)، سرویس قاشق و چنگال استیل، قالب و مجموعه‌سازی، فرش و تابلوفرش دستباف نفیس، محصولات چرمی، کیک و شیرینی، پوشاک، طراحی و تولید عکس برگردان‌های مورد استفاده در ساخت ظروف، فوم بسته‌بندی و ساختمانی فعالیت می‌نماید. محصولات اصلی این گروه به ۱۳ کشور آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی صادر می‌گردد.

صادرکننده نمونه در سال های ۹۵ و ۹۶، واحد نمونه صادراتی صنایع کوچک و متوسط کشوری در سال ۹۶، کارآفرین برتر استانی در سنوات متعدد و … از افتخارات مرحوم رضا ایمانی می‌باشد و امروزه مجموعه‌ عظیم چینی مقصود با اشتغال بیش از 3000 نفر به صورت اشتغال مستقیم و 10 هزار نفر به صورت اشتغال غیر مستقیم یکی از نتایج سالها تلاش ایشان می‌باشد.

بیش از 20 طرح توسعه‌ دیگر نیز توسط آقای غلامرضا ایمانی تهیه و تدوین شده بود تا سند چشم‌انداز گروه کارخانجات مقصود را عینیت بخشد. اما متاسفانه در 15 اردیبهشت 1399 پس از مدتی مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت

پیام ریاست محترم هیئت مدیره

_

متن نمونه:

به نام خدایی که در همین نزدیکی است
نوروز فرصت دوباره ای برای اندیشیدن است، که می توان مثل زمین و زمان، سبز، شکوفا و نو شد. شکوفایی به معنای تولد اندیشه هایی نو، اندیشه ای به وسعت مقصود، مقصود من، مقصود شما و مقصود همه ما.
جشن آغازین بهار طبیعت و عید سعید باستانی نوروز را به تک تک اعضای خانواده بزرگ مقصود تبریک می گوییم و برای تمامی شما عزیزان و خانواده های گرامی تان از درگاه خداوند متعال سلامتی کامیابی و موفقیت آرزو می نمایم.
بلبان مست و غزلخوان ترا می خوانند
سال نو آمد و مقصود دگر در راه است

توسعه مقصود

_

توسعه گروه کارخانجات مقصود که بخشی برنامه 25 ساله مرحوم غلامرضا ایمانی بوده است در سه بخش انجام شده است.

  1. مرحله اول توسعه طرح های بودند که در دهه 1380 انجام شدند.

    درست بعد از آنکه مجتمع تولیدی چینی مقصود توانست ریشه خود را در زمین تولید محکم نماید و در آن زمانی که توانست ظرفیت تولید سالانه خود را تقریبا به دو برابر سالهای شروع برساند. طرح های توسعه ای خود را آغاز کرد. از جمله طرح هایی که در این دهه انجام گردید می توان به تاسیس شرکت های سپیده جام توس، گلنقش توس ، آذین قالب جام، سفید فوم مقصود اشاره نمود.

  2. گسترش طرح های توسعه در نیمه اول دهه 1390
    تجربه شیرین طرح های توسعه ای گذشته باعث شد تا مجتمع تولید چینی مقصود که دیگر تبدیل شده بود که گروه کارخانجات مقصود با سرعت بیشتری فاز دوم طرح های توسعه ای خود را آغاز نماید.

    از جمله طرح های توسعه گروه کارخانجات مقصود در این 5 سال نیز میتوان به تاسیس شرکت های قاشق چنگال درسا ، فرزام یسپار مقصود ، چینی سارگل شرق ، سپیده جام ساینا ، سیلیس جام صدرا ، کانیار مقصود جام و همچنین تاسیس دانشگاه علمی کاربردی مقصود  اشاره کرد.

  3. مرحله سوم توسعه گروه کارخانجات مقصود در نیمه دوم دهه 90 نیز با انجام پروژه کاغذ سنگی ، پروژه توسعه کوره های مقصود ، توسعه اپال 5 ، توسعه کوره های سارگل ، توسعه گل نقش توس و همچنین پروژه بارانداز سپری شد. 

    اما توسعه گروه کارخانجات مقصود فقط در بخش راه اندازی شرکت نبوده و افزایش ظرفیت های تولید، افزایش طول عمر کوره های اوپال نیز از دیگر پروژه های توسعه ای گروه کارخانجات مقصود بوده است.

    همچنین تاسیس و راه اندازی شهرک شیشه از جمله برنامه های بلند مدت گروه کارخانجات چینی مقصود می باشد که مقدمات و انجام کارهای بنیادین آن در حال انجام می باشد.

_

مقصود در زمان

_
راه اندازی خط اوپال 5 1401

اهدا 110 سری جهیزیه به زوج های گروه کارخانجات مقصود

تاسیس رستوران های شرکت های سپیده جام توس و سارگل شرق

1400

وفات بنیانگذار گروه کارخانجات مقصود مرحوم غلامرضا ایمانی

1399
شروع پروژه توسعه شرکت های گروه1398

آغاز تحقیقات پروژه تولید کاغذ از سنگ آهک

1397
واحد صادر کننده نمونه به عنوان دومین سال متوالی1396

واحد صادر کننده نمونه

1395
تاسیس آذین شیشه مقصود1394

تاسیس شرکت سیلیس جام صدار

تاسیس شرکت قاشق چنگال درسا

تاسیس شرکت تعاونی عصر شیرین مقصود

آذین آرا شانلی

1392

تاسیس شرکت گل آذین مقصود

تاسیس شرکت نقش مقصود شرق

تاسیس شرکت سپیده جام ساینا

تاسیس شرکت شرکت چینی سارگل شرق

تاسیس شرکت پویا تدبیر مقصود

1391

مرکز آموزش جامع علمی کاربردی مقصود

تاسیس شرکت فرزام بسپار مقصود

1390

تاسیس شرکت توسعه تجارت مقصود

1389

تاسیس شرکت مقصود کاوان شرق

تاسیس شرکت بهداشت مقصود

1388

تاسیس شرکت سفید فوم مقصود

1387

تاسیس شرکت گل نقش توس

1385

تاسیس شرکت سپیده جام توس

تاسیس شرکت آذین قالب جام

1384

تولید اولین بدنه صدر در صد ایرانی

تأسیس شرکت‌ مقصودسازان

1380

اولین کارخانه دریافت کننده استاندارد ایزو در صنایع چینی و سرامیک

1379

افزایش توان تولید سالانه به 6000 تن

چاپ کتاب تولید چینی مظروف به روش پرس ایزو استاتیک

1378

افزایش توان دستگاه های بالمیل

1375

آغاز بهره برداری

1373

تاسیس مجتمع تولید چینی مقصود

 

1371